A 
járművizsgálati tevékenység spektruma az új építésű vagy átépített vasúti járművek 
hatósági típusvizsgálat-sorozatától a vasúti járművek üzeme, fenntartása során fellépő
problémák megoldásának elősegítését célzó, okfeltáró, 
méréses kutatási-fejlesztési vizsgálatokig tart. A járművizsgálat hozadéka a közvetlen siklás/balesetveszély-elhárításból
fakadó, nem is számszerűsíthető hasznosságú 
élet és vagyonvédelemtől a mérések során kapott értékek célirányos, kiértékelései nyomán foganatosított új fenntartási/üzemeltetési előírások
miatt előálló jelentős 
költségmegtakarításokig terjed.
	
	
	
	
	
	
	
	
A hatósági típusvizsgálatok a jármű 
közlekedésbiztonsággal és a 
környezetvédelemmel összefüggő tulajdonságai 
megfelelőségének igazolására
szolgál. A 
statikus (nyomópadi) és a 
dinamikus (ütköztetéses) 
szilárdságvizsgálatok során bizonyosodhatunk meg arról, hogy a várható (a vonatkozó előírásokban rögzített nagyságú)
legnagyobb terheléskollektíva fellépte esetén sem szenved a jármű maradó alakváltozást. A 
kvázistatikus siklásvizsgálatok során a forgóvázak kifordító nyomatékát,
a szekrény és az alváz torziós merevségét, illetve az ütköző- és vonókészülékek együttműködésének megfelelőségét minősítjük.
	
A 
dinamikus, azaz futás közbeni 
siklásvizsgálatok során a kerék-sín között fellépő függőleges és keresztirányú kontakterők futás közbeni folyamatos rögzítése szükséges, ezek célirányos kiértékelése nyomán kapunk képet a jármű siklással
szembeni biztonságáról, de a vasúti pálya függőleges igénybevétele is meghatározható csakúgy, mint a maradó keresztirányú vágányeltolódással szembeni biztonság. Szintén futópróba
keretében térképezhetőek fel a vizsgált jármű 
keresztfutás-stabilitási és 
utazási komfort -viszonyai.
A közlekedés biztonságának alapvető követelménye a 
fékrendszerek helyes működése. A 
leakasztásos vagy vonatfékezéses fékútmérésekkel a jármű feliratozott féksúlya
állapítható meg, míg a 
csúszásgátló rendszer hatásosságvizsgálata során megbizonyosodhatunk arról, hogy a jármű zord környezeti körülmények között is károsodás nélkül,
biztonsággal meg tud állni. A 
fékdinamikai mérések érdekes színfoltja a fékberendezés súrlódó alkatrészein fellépő hőterhelés vizsgálata.
	
A 
vontatásmechanikai és 
energetikai vizsgálatok során az alapellenállás és a forgótömegtényező kísérleti meg-határozásán túl a vontatójárművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi,
hatásfok-jellegfelülete, villamos vontatójárműveknél a teljesítménytényező, a felhasznált és visszatáplált villamos energia, Diesel-járműveknél a fajlagos fogyasztás is ismertté válik.
Vasúti járművek külső állóhelyzeti, indítási és elhaladási, valamint belső állóhelyzeti és menet közbeni 
zajvizsgálata eredményeképp az üzem közbeni zajemissziót mérjük, minek
meghatározott szint alatt tartása a környezetvédelem egyre hangsúlyosabb részfeladata.
A MÁV KFV Ig. JVCs a fenti tevékenységekre a dinamikus szilárdság-vizsgálatok kivételével a NAH által NAH-1-1904/2022 számon akkreditált vizsgálólaboratórium az MSZ EN ISO/IEC 17025 szabvány szerint.
Részletező okiratunk
megtalálható a NAH honlapon.